* Esther in Canada.

Laatste dag in Toronto

Op het moment van schrijven is het hier nog amper 7 uur in de ochtend op zondag. Een paar dagen geleden dacht ik even nog dat de tijd op dat moment wel even voorbij kroop en moest ik toch wel even slikken toen ik mama en Marieke via Skype sprak. Héél erg leuk, maar dan 'voel'je de afstand ook even echt tot je doordringen en de onmogelijkheid daarna nog even bij hen op de bank te kruipen. Maar de gedachte hen over 1,5 week zo ontzettend veel leuks te kunnen vertellen is dan ook alweer voldoende om mezelf gerust te stellen hoor! Maar even, hoch ookeel even..Wat ook wel wat versterkt werd door het feit dat m'n maatjes hier of alweer naar huis zijn of op een reis naar New-York.

Maar..tegelijkertijd gaat de tijd ineens wel heel hard! Want vandaag is m'n laatste dag in Toronto! Dat idee vind ik ook wel heel raar. Al 2 dagen loop ik te denken; 'Wat wil ik absoluut nog eens gezien hebben of heb ik nog niet gedaan?' Nu kreeg ik van m'n buurvrouw hier een gratis TTC-pas (railway systeem in Toronto) dus die ga ik inzetten vandaag in plaats van alles lopen; dan kan ik nog gauw wat favo plekjes een keer aandoen. Want het klinkt misschien gek, maar ik ga het hier wel missen.

Hoe ik hier amper 2 weken geleden als toerist trondliep met plattegrond, loop ik nu zelf ook zonder die schoolbag en map maar meestal ook met zo'n heerlijke mega cup of tea (want tsja het begrip thuis thee zetten kennen ze niet..en de thee is hier wél zo lekker en in verhouding véél en goedkoop!) en word IK zelfs soms om de weg gevraagd. En het leuke vind ik dan echt, dat mensenme serieus nemen, dat ik hen de weg naar de grotere wegen in ieder geval kan vertellen. Want eigenlijk he..zit Toronto helemaal niet zo moeilijk in elkaar met zo'n blok systeem. Maar een ander dingetje waar ik voor m'n eigen gevoel echt in ben gegroeid is de taal. En dat kan puur gevoelsmatig zijn. Want in het begin dúrfde ik heel vaak niet. Ik kan best wel Engels schrijven, lezen en verstaan maar praten vind ik nog eng. Bang om fouten te maken. Hier in het begin zei ik vrijwel overal meteen 'oh sorry ik kom niet van hier', om mezelf wat buiten spel te zetten. Maar dit ben ik wat gaan afleren. En eerst kreeg je natuutlijk vaak de vraag 'where are you from?'maar de laatste dagen, en dat kan ook gewoon puur toeval zijn, heb ik al een paar keer een gesprekje gehad waarbij dit niet gebeurde en pas later per toeval dit ter sprake kwam en men haast verbaasd was dat ik een toerist was. Het dus niet zo gauw door had. Dit voelt voor mezelf wel echt iets wat m'n vertrouwen doet groeien! Volgens mij kan ik ook alleen maar zeggen; de beste manier om een taal te leren; naar het land zelf gaan. Er tussen duiken en het liefst zonder mensen om je heen die jouw moedertaal spreken. Als ik zie hoe mijn woordenschat gegroeid is; misschien niet op schrijfgebied maar zeker wel op spreektaal. (gelukkig vind ik dat Canadeze accent geweldig!)

Maar terug naar het begin; nog maar 24 uur en dan zit ik in mijn Air Canada vliegtuig op weg naar Timmins, Northern Ontario. Want Toronto mag dan misschien voorbij zijn, het avontuur gaat nog door! En dit gaat vast weer heel gezellig worden. Vertrouwd denk ik..daar ik hen nu voor de 3e keer zie. En daar kijk ik ergens ook wel heel erg naar uit. Het programma is wel erg vol, met name vanaf donderdag. Dus ik weet niet of ik vanaf donderdag middag nog echt kan updaten. Ik hoop het wel want naast dat ik het leuk vind is het ook voor mezelf allerlei momenten nog eens 'meemaken'. Ik ga m'n best doen in ieder geval. Wellicht ga ik in het vliegtuig van Toronto - Timmins nog wat schrijven!

Nu nog een klein stukje over m'n laatste dagen hier. Al heb ik me erbij neer gelegd dat het me nu niet meer gaat lukken alles wat ik wilde delen te schrijven. Daarom maar later nog een 'terugblik'stukje! ik heb nog zoveel leuke/grappige/bijzondere/mooie anektdotes of foto's van de stad en zoveel mooie plekken en parken in de stad zelf die ik zou willen delen. Want voor nu eerst wat anders. Eergisteren had ik namelijk het concert van Keane (Engelse pop/rock band bekend van nr's als 'Everybody's Changing/ Bedshaped/nu; Stop for a Minute) in het Molson Canadian Amphitheatre.

Dit venue ligt iets buiten de stad bij het Exhibition place allemaal aan de boulevard. Wel heel mooi want het theater was dus half open en je keek uit op lake Ontario.
View op Toronto vanaf het Molson theatre.
Op het kaartje, dat niet duur was, stond dat het om half 4 begon dus ik was er om 3 uur, waar ik al beetje van baalde want liever ben ik ruim op tijd! Maar ik vond het nog zo verdacht rustig...m'n buren overigens ook. Had wel hele mooie plaatsen ondanks dat ik kaarten pas zo laat had gekocht. Om half 4 begon het voorprogramma. Om half 5...het volgende voorprogramma! Er stond een security man dus we vroegen hem of hij wist hoe laat Keane zelf kwam, ja natuurlijk; Keane zelf speelt om 9:30 PM (!!!) Of terwijl 5 uur later! What to do..ik heb bij de balie gevraagd en mocht toen weer de zaal uit (want eten/drinken etc was daar schreeuwend duur) en in het hele Exhibition Place was gelukkig veel te zien. Dus toen ben ik maar met m'n eigen muziekje op en bij een goedkoper iets wat gaan eten en drinken en later in de zon aan het water gaan zitten met muziek op en gelukkig had ik een boek mee. Kijk eens wat een leuke advertentie ik overigens tegenkwam!
Maar..voor die 45 euro krijg je dan zeker wel waar voor je geld! Ik wilde ervaren of concerten hier dus anders gingen dan in NL? In vergelijking met concerten waar ik was, wel! Om half 10 kwam Keane dan eindelijk en ze speelden een flinke setlist aan nummers en waren vocaal en instrumentaal heel sterk. Het was lang geleden alweer een concert; John Mayer in januari de laatste, en nu voelde ik weer even hoe goed me dit ook als weer doet altijd! Heb genoten al miste ik wel m'n concertmaatjes om me heen om dit gevoel mee te delen. Bijzonder was ook de locatie in de semi-buitenlucht.
Heb nog wel veel filmpjes gemaakt maar uploaden op YouTube lukt me hier helaas niet!

Gisteren heb ik een rustdag gehouden...en was het ein-de-lijk tijd voor iets wat ik voor mezelf had bewaard tot het einde; ik mocht gaan shoppen in Eaton Centre; voor alle shop/kleding verslaafden onder ons...don't go there!! 240 winkels onder 1 mall allemaal in hartje Toronto en de winkels zijn zo huge! Maar het is gewoon al een ervaring op zich. Van de duurste merken (waar ook de grootste sterren worden gespot) tot ook winkels a la Zara/Abercrombie/Esprit/GAP/Aeropostale/Roots/H&M maar ook Mexx (Nederlands!). En heel veel leuke andere winkeltjes. Zo heb ik uren rondgehangen in de enorme winkel van Hallmark die ze hebben maar er is ook een ware Disney store en bij de Ipad winkel moet je in wachtrijen buiten staan tot iemand naar buiten gaat, dan mag er weer iemand in. Werkelijk waar absurd! Grappig ook; in 'Bench' stond ik wat sportkleding te kijken toen de verkoopster naar me toe kwamof ze wat mocht vragen. Waar ik m'n blouse had gekocht want ze vond hem zo mooi! Dus ik uitgelegd dat hij uit Europa kwam. Zij; ohnee; dat meen jee..hij is zo gaaf! Of ik even mee wilde lopen dat ze even het merk op kon schrijven etc want dan ging ze het via internet proberen, want ze was al lang op zoek naar zoiets. haha! eenmaal daar achter raakten we beetje aan de praat over verschil in kleding tussen Europa/N-A en was wel leuk, maar vooral zo bizar allemaal ook weer. Ik had dit blousje gewoon bij Forecast gekocht. Ze was helemaal dankbaar en ging het via internet proberen nu ;) Echt je maakt hier de grappigste dingen mee!

Ingang van Eaton Centre gisteren avond.

Voor nu verder even niet zoveel tijd meer om foto's toe te voegen, misschien vanavond nog! Het is een beetje mix van alles geworden. Gek te beseffen dat dit mogelijk m'n laatste schrijfsel vanuit Toronto is, voorlopig. Misschien op 9 augustus nog; dan overnacht ik nog weer 1 nacht en een volle dag in Toronto. al kom ik eigenlijk van het platteland, ik ben me deze afgelopen 2 weken best een beetje op m'n plek gaan voelen in deze stad. En vooral zo in dit hotel tegenover de universiteit en tussen de studenten die hier tijdelijk studeren...dan gaat het wel enorm kriebelen. Wie weet, ooit!

liefs nu nog vanuit Toronto, Esther

Reacties

Reacties

Dirk Bosch

Wat een prachtig verhaal! Ik verheug mij nu echt al heel erg op de verhalen van timmins !!! En de foto's !! Hihi Geniet daar en alvast een goede reis!

liefs

hoeveel voorprogrammas waren er dan ? 4 ?

Marieke

Ik kan me voorstellen dat je je thuis voelt in Toronto, dat voelde ik me ook heel erg! Vooral omdat iedereen zo aardig is:-) Als je de kans krijgt zou ik zeker een semester teruggaan om te studeren, zeker op zo'n plek, wie weet in de toekomst:-) Heel veel plezier in Timmins, en geniet van je allerlaatste dagje Toronto over ruim een week!

Lau

Hey Essie! En ben je nog geslaagd bij het shoppen? Veel gekocht, of heb je het bescheiden gehouden? Geweldig om te horen dat je al zo gewend bent aan Toronto en je er al helemaal thuis voelt! Heb je al een voorkeur tussen Second Cup en Starbucks? Of ga je voor Tim Hortons? ;)

Heeeeeeel erg veel plezier in Timmins, ben erg benieuwd hoe je het daar zal hebben!
xx Lau

Carin.

Hey Es,

Ik hoop niet dat je veel gekocht hebt, anders moet ik een kast leegmaken voor je nieuwe aanwinsten.
Zal best moeilijk zijn geweest met zo'n aanbod van winkels.
Ik wens je alvast een goede vlucht naar Timmins en heel veel plezier daar.

Liefs Carin.

Manon H.

Hai lieve Es!

Oh oh oh, how wonderfull :-) hihi! Echt, wat zie je veel en maak je veel mee... prachtig weer lieve meid. Geweldig. Geniet, zeg ik nogmaals en dat wens ik je ook voor de komende week van harte toe.

Heel veel liefs,
Manon

Esther

Lau: oh oh nu moet ik kiezen; nou ik ben het met JOU eens; Starbucks valt voor mij af. Dus daar ben ik een medestander in; maar ik geloof dat ik Jasmine ga bijvallen; want ik ben helemaal fan van de.. hoe kan het ook anders; de apple cinnamon tea van Tim Hortons! (en toch ook wel een beetje de prijs van Tim Hortons ;)) hihi! Maar... voor het zitten en de WiFi ga ik wel voor Second Cup hoor. Dus 2nd Cup of Tim Hortons voor mij ook!
En... mam; ik heb het wel een beetje bescheiden gehouden hoor; maar wel een paar dingetjes gekocht; die je vooral thuis niet kunt kopen ;) Je kent me; ik vind het geld uitgeven toch al niet zo makkelijk, hihi. Dus die nieuwe kast is gelukkig niet nodig. Hoewel... het is geloof ik altijd al wel handig geweest! ;)
Veel liefs!

Harmen

Haha, ik moet even aan m'n berichtje van gisteren denken, dat ik schreef dat ik op internet zo snel geen wijs kon worden uit de tijden. Ik was dus niet de enige ;)
Geniet nog van je dag en een hele goede reis morgen!
Veel liefs Harmen

Mathias

Tnx voor de update! :D Ik mis Tim Hortons ook ontzettend....stiekem vind ik ze ook beter dan Starbucks (ze hadden daar allemaal lekkere dingen die Starbucks niet had)!

Geniet nog van je laatste uurtjes Toronto...en dan kan het feest weer beginnen in Timmins! :-D

Btw, heb je dit keer ook weer ff de Walk of Fame bezocht? Weet je nog met die steigers...haha

X

Rob

Esther,

ruim 20 jaar geleden was Tim Horton al de beste met zijn koffie en donuts dus daar is niets in veranderd.
Ook veel foto die ik zie zijn als de dag van toen. het blijft een superland wacht maar af tot dat je ooit de rest van Canada gaat zien, ben daarom ook benieuwd naar de rest van je verhalen.

Gr.
R4W

opa en oma

Wij volgen met spanning en veel plezier van super fijne vacantie en wat zul je als thuis bent nog een hoop te vertellen hebben nog veel plezier

Esther

Rob: ik ben ook echt ontzettend enthousiast geworden om meer van het land te gaan zien; Frans Canada maar ook de West kust. Ik kan nu al niet wachten om weer terug te gaan; en ben nog niet eens weer thuis. Leuk te horen dat veel dingen nog zo hetzelfde zijn gebleven. Als ik weer thuis ben zal ik je ook nog veel meer foto's laten zien dan ik hier kan plaatsen. Kunnen we véél bijpraten denk ik bij opa en oma bijvoorbeeld. Heb de kopieen uit je Routemap nog wel erbij gebruikt! Ze kloppen nog steeds hoor, ondanks de datering.
Opa en oma; ik kijk er naar uit om jullie bij te praten. En opa; je moet echt over je vliegangst heen; jullie zullen het echt ook prachtig vinden hier; bijv met een camper rondreizen. Tot gauw!

jolanda

lieve es, wat zie jij enmaak jij veel mee
schitterend!!
heel leuk om jou zo te kunnen volgen wij genieten mee van afstand een goede vlucht naat timmins en natuurlijk ook daar veel plezier
liefs jolanda

deborah

heey lieve esther!
Wat een verhalen weer! enne volgens mij ben je een concert vergeten, je noemt john mayer in januari maar volgens mij zijn wij ook nog naar een super gaaf concert geweest in maart haha van kane!!! hoe kun je die nou vergeten! goede reis alvast!
Liefs deborah

Esther

Deborah; Oh hoe kan ik Kane in máárt nou vergeten! In mijn beleving was dat nog vóór John Mayer! Zal wel komen doordat John Mayer eigenlijk ook nog in juni zou zijn maar dat concert afgelast was ;) Uiteraard was dat ook super. Hoe dan ook; het was voor mijn doen alweer te lang geleden, een concert ;) haha.

Ik ben nu op het vliegveld; nog 5 minuutjes voor ik kan boarden op m'n vlucht naar Timmins. Er is hier free WiFi, hihi. Alles is vooralsnog goed gegaan met inchecken. Tot in Timmins iedereen!
Liefs, Esther

Longo Ornella

Graag gelezen terug Esther...

Voor de moment met weinig woorden, maar nog een dikke dikke knuffel van hieruit!!!

Je doet het daar schitterend!

Liefs

phileau

Nou moe, ik had vanmiddag meteen wat terug gepost... Geen post! Heel vreemd. Voor de herkansing dan maar. Haha. Lieve es, wat ben ik jaloers op je! Je belevenissen, de mensen die je leert kennen, de dingen die je gezien hebt, je poepie bruine kleurtje, en je bent in the gap geweest! Vooral op dat laatste ben ik erg jaloers, om de een of andere reden fascineert dat merk me! Wil nog altijd een keer zon sporttrui of tshirt van gap, geen idee why haha.
Spannend dat je nu een nieuwe periode van je reis ingaat! En geloof me die 1,5 week vliegt om! Geniet ervan, thuis zijn kan nog lang zat en op de u zijn al helemaal! Heerlijk he zon u-loos leven!

Zoen

floo

Esther

dank je wel iedereen!! enne ik wil even zeggen; ben safe en sound in Timmins!
met een geweldig ontvangst; de real deal is begonnen; vandaag meteen al alarm in Timmins want rondom de plek waar ik ben 2 beren los lopend dus de politie was steeds op zoek; veel lol gehad met Tracy die me op het vliegveld op kwam halen en zelfs geholpen met zoeken. Geweldig!
Ik heb een geweldige dag gehad. Te moe nu om meer neer te zetten. Maar dat volgt zeker.
Slaap lekker voor nu.
EN nogmaals iedereen bedankt voor jullie geweldige reacties.
liefs Esther

phileau

fijn dat je goed aangekomen bent! Sleep sound! Enneh, geen broodjes smeren met die loslopende beren!

Kus

Harmen

Glad to hear that! :)
Haha, zo maak je nog eens wat mee op vakantie he ;)
Hoop dat je heerlijk slaapt nu.
Veel liefs Harmen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!