* Esther in Canada.

Centre Island en meer.

Omdatik heel erg moe ben en niet zoveel tijd heb, maar wél graag wat meer over gisteren wil delen met jullie, daarom een klein foto verslagje om een impressie te geven!

Ik ben gisteren 's morgens een beetje gaan skimmen door de stad. Met het idee op zoek te gaan naar een supermarktje (heel beschamend overigens bleek deze vast naast mijn hotel te zitten) werd ik door m'n enthousiasme letterlijk de stad ingeslurpt en ging ik 's morgens al vroeg op pad. Ik had geen zin meer om flesjes water in te slaan, dat zou ik later wel doen. Eerst gebouwen bekijken, foto's maken zoals een echte toerist! Ik voelde me net een klein kindje in een hele grote snoepwinkel. Geweldig! En zo liep ik over Yong Street steeds meer richting Lake Ontario richting Front Street en de Boulevard, Bay Street.

Ik was die ochtend al om half 5 klaar wakker en had het kunnen rekken tot half 6. Ik denk toch de jet-lag die me parten speelde. Gelukkig kon je vanaf 7 uur al ontbijten en dus was ik vanaf 8 uur al lekker op pad door Toronto, wat was het nog rustig in zo'n wereldstad! Heerlijk wel hoor. En al lekker warm. Overigens werd het gisterenmiddag ruim 30 graden, het leek nog wel warmer dan in Nederland de laatste tijd.

Uiteindelijk kwam ik bij Dundan Square uit, waar ze ook een prachtig enorme Céline Dion banner hadden hangen, formaat ENORM, dat we in Nederland niet kwijt zouden kunnen. Leuk om te zien.
En natuurlijkHard Rock Cafe.

Te midden van Dundan Square heb ik even gerust. Genoten van een kindje dat speelde in een watervalletje midden op zo'n Square met druk verkeer, en haar vader dat rustig de krant las. Het kan hier allemaal. Leuk is dat mensen naast je komen zitten en met je praten. Oprecht geinteresseerd zijn in wat je 'hier brengt'. Europa machtig interessant vinden en zelf de 'Canadian border' nog nooit gecrossed zijn maar dat altijd nog zouden willen. Ze hebben bewondering en interesse en zijn zo beleefd en hartelijk. ZO fijn en leuk is dat!

Dundan Square

Daarna ging ik verder en heb ik van alles nog weer gezien. Een kop thee gedronken bij Second Cup. The old City Hall bekeken waar een memorial staat. Later ga ik er echt allemaal de tijd voor nemen, nu slechts 'even snel een glimp opvangen van'. Het mooie is ook. Je hoeft maar even stil te staan, met een map in je handen en er staan al 2 Canadezen om je heen of ze je misschien kunnen helpen. Zo'n contrast met in Nederland; daar moet je om de weg vragen en vinden mensen het haast een belasting om daar even te tijd voor te nemen. Ik voel me hier echt welkom, warm welkom. Al voel ik me zélf dan soms wel wat lomp en bot hoor, ;)

Old City Hall

Om 12 uur stond Alice voor Westin Harbour Hotel te wachten op me. Dat we elkaar dan weer vonden midden in zo'n enorme stad voelt dan toch wel bijzonder! WAT een hotel zeg, jeetje. We zijn stiekem even naar binnen gesneaked, we waanden ons gewoon gasten. hihi. Geen beroemde mensen gezien, maar het lukte ook nog. Natuurlijk even een fotootje genomen daar binnen, maar beetje zenuwachtig zien we er wel uit, bang om weg gestuurd te worden ;)

Omdat we allebei wel wat last van onze jet-lag hadden en het écht heel warm was, besloten we met een ferry naar Centre Islands te varen. Om daar lekker rustig aan te doen. En dat was heeerlijk! Prachtige view op Toronto en zo bijzonder aan Centre Islands is dat er geen auto's mogen komen. We hebben daar in gras gelegen de hele middag; samen gekletst en genoten van de zon. Beetje verbrand, maar ach! En lekker uitgerust. Het klikt heel goed tussen ons en dat is echt leuk!

Later kwamen we tot de ontdekking dat Centre Islands zo groot is, ik denk wel als de plaats Arnhem of Den Haag? Er gaan 3 ferries naar 3 Islands weer, dus we gaan zeker nog eens terug, dan gaan we fietsen huren ook. Maar nu waren we gewoon te moe.
Op de ferry
View Toronto Skyline vanaf de ferry
In de avond gingen we uiteten met een ander meisje uit Alice haar hostel; Miriam, zij was net aangekomen vanuit Montreal; was heel erg gezellig en samen gekletst zo leer je zo snel mensen kennen. Toen het al laat werd ben ik terug gegaan naar mijn hotel. Maar daar raakte ik met 2 studenten uit Arnhem! aan de praat die problemen hadden met hun laptop. Dus toen werd het nog weer later. Zo is de wereld ineens zo klein he. Vervolgens met Sam uit Dubai die al ruim 12 jaar in Toronto woont een avondwandeling gemaakt door University Park. Was echt ook mooi zo savonds. En verkoelend na zo'n warme dag. Daarna gauw m'n bed in gegaan want het was al weer veel te laat.

Nu ga ik even op pad naar Kensington Market. Morgen met Jasmine die hier studeert naar Distillery District en 's avonds met Alice naar de bioscoop of het theater hier. En.. zaterdag ga ik naar Algonquin Pronvicial Park (natuurpark) daar ga ik kanoen en hiking! Vandaag afgesproken en heb er echt ontzettend veel zin in. Een hele uitdaging maar ben heel benieuwd naar wat meer de natuur in als tegenhanger van de stad.
Ik heb meer foto's gepost in een nieuw foto album hiernaast, daar kun je ze allemaal vinden door op 'foto's' te klikken en dan Woensdag 21 juli'.

Liefs, Esther

Voeten op Canadese bodem.

23.30uur Canadese tijd en in Nederland is het nu zo'n half 6midden in de nacht. Bijna een hele dag wakker; maar dat is het dubbel en dwars waard om daarentegen te kunnen zeggen dat ik dit berichtje vanuit Downtown Toronto, Canada; schrijf!

Nadat ik vanmorgen door opa en mama was uitgezwaaid op Schiphol en daar samen met Alice ingechecked was, begon de reis dan echt. Op wat kleine hindernisjes na, dat reizen ook wel iets eigens geeft, is alles heel soepel verlopen. Inchecken duurde even want we bleken niet de enige die op tijd aanwezig waren! ;)Gelukkig een hoop te praten en zo konden we vrijwel direct boarden! Alles verliep prima en de middag vloog voorbij. Eigenlijk helemaal geen spanning vooraf, ik was geen moment bezig met vliegen, wat ik liever niet zo graag deed.

Alice en ik klaar voor Boarding in Amsterdam

Het leek erop dat we om 15.20 uur gewoon het luchtruim ingingen, maar het werd iets later; want 14 passagiers waren nog niet aan boord, waardoor we uiteindelijk pas om 16.45 uur Schiphol verruilden voor het luchtruim. Maar onderweg is de achterstand zo ingehaald en kwamen we 8 uur later alsnog op de gewenste tijd aan op Toronto Pearson Airport.

Zodra we opstegen kon ik ein-de-lijk m'n 'Vliegpost' openen; zowel van Gaby als Renske, dank je wel! Heel erg leuk en dierbaar. Dat draag ik dicht bij me. Verder verliep de vlucht prima en heb ik zelfs niet eens geslapen wat ik wel had verwacht. We vlogen via Engeland, Schotland naar Groenland en via de provincie Labrador (Canada), Quebec, naar uiteindelijk Toronto. Boven Groenland hadden we prachtig zicht op het gebergte inclusief sneeuw. Daar een kleine impressie van.

Eenmaal op Toronto Airport ging alles goed met de koffers die we binnen 20 minutenweer in bezithadden al had Alice een klein probleempje met de douane en moest ze even mee naar achteren. Gelukkig had ik haar na 10 minuten 'weer terug'. Even spannend was het wel! Al die vragen... we gokken het erop dat het steekproefsgewijs was!

Meteen op weg met de Shuttlebus naar het hartje van de stad met een prachtig zicht op Lake Ontario... Het weer overigens 27 graden met een klein beetje bewolking. Veel mensen aan het meer aan het fietsen en wandelen. Wat wilden we er graag bij gaan zitten en even ontspannen; maar voor vandaag niet meer eerst op weg naar 't ho(s)tel; gelukkig nog een hoop dagen te gaan.

Uiteindelijk mijn halte om uit te stappen en daar afscheid van Alice genomen, morgen zie ik haar weer! En toen op zoek naar m'n hotel, de grote stad in! Waar ik meteen al aangesproken werd door een vriendelijke Canadese man die doorhad dat ik uit Nederland kwam en niet uitgepraat raakte over 'Soccer!' en er op stond me te helpen met m'n koffer. Wat een ontvangst! M'n hotel ziet er vooralsnog goed uit; het is een College hotel met dus veel studenten en jonge touristen met hetzelfde idee hier als ik. Leuk en zo al gauw wat contact gelegd!En dan is dit pas dag één! En als bewijs dat ik écht in Toronto ben even snel een foto vanuit m'n hotel raampje; te moe voor meer op dit moment. Maar dat komt gauw, beloofd.

Een hoop impressies. Echter de kern van dit bericht; Ik ben veilig geland in Canada! Nu eerst tijd voor wat slaap; en dan morgen tijd om op pad te gaan! Bedankt voor alle berichtjes!

Veel liefs, Esther

Nog maar 5 dagen..

Hoewel het besef er nog niet helemaal is, komt de reis nu toch wel steeds dichter bij. Nog maar een paar dagen en dan stap ik op het vliegtuig naar Toronto.

Nu de laatste dagen begint de gezonde spanning toch ook wel een klein beetje te komen. 'Heb ik wel alles? Zal ik niets vergeten?' En ach.. ook dat zal wel goed komen! De meeste spanning merk ik bij de mensen om me heen. Het alleen weg gaan, en dan zo vér weg. Misschien dat het bij mezelf nog niet zo door dringt, of misschien ook wel, omdat ik wel alleen ga, maar uiteindelijk helemaal niet zo alleen zal zijn!

Het bizarre maar tegelijkertijd leuke is, dat ik in deze weken van voorbereiding Alice heb leren kennen via een Canada-reis-forum. Op dezelfde dag, via hetzelfde vliegtuigmaatschappij vliegen we met hetzelfde doel naar Toronto. En beide alleen. Omdat ik al eerder in Canada was geweest maar omdat Alice al veel reiservaring heeft en half Engels is, vulden we elkaar prima aan en na wat heen en weer contact, bleek het hier in Nederland ook al heel gezellig samen. En in plaats van het over 'Canada-voorbereidingen' te hebben waren het vooral andere onderwerpen. Dus waarschijnlijk gaan we samen in Toronto ook wel wat dingen ondernemen. In ieder geval gaat de Lonely Planet voor in het vliegtuig weer mee en hebben we samen een kleine road-trip op de planning staan.

Het is mooi te ervaren dat de reis al begonnen is nog voor je de deur uit bent en daar je je eerste ervaringen en contacten al op doet.

Op dinsdag 20 juli vlieg ik -samen met Alice dus- om 15.20uur vanaf Schiphol naar Toronto Pearson Airport. Waar ik om 18.20uur land (lokale tijd). M'n hotel/hostel zit dichtbij Eaton Centre in Downtown Toronto dus dat is wel heel fijn. Alice zit wel in een ander hostel maar gelukkig niet heel ver van elkaar. Vanaf dat moment begin m'n tijd in en rondom Toronto.

Voor de dagen in Toronto heb ik veel dingen staan die ik wil gaan doen. Van het bezoeken van allerlei wijken en musea tot must sees als CN-Tower, St Lawrence Market, Sky Dome, High Park en om te ontspannen is er Centre Island waar ik zéker nog naar toe wil. Dankzij Lau die een tijdje in Toronto heeft gestudeerd ben ik met Jasmine in contact gekomen die momenteel nog studeerd in Toronto en samen met haar zal ik ook wat plekken in Toronto gaan bezoeken, in ieder geval samen naar Distillery District. Fijn om via een 'local' meer informatie te krijgen, zij kennen vaak de mooiste plaatsen, en geweldig dat ze dit wil doen! En zo staat er nog zoveel meer gepland.Gelukkig zijn er twee weken.

Daarnaast wil ik ook ontzettend graag naar Algonquin National Park; een prachtig natuur gebiedeven buiten Toronto. En natuurlijkmag wederom de Niagara Falls niet ontbreken. En zo zijn er nog meer prachtige natuurwonderen die ik graag wil zien.

Met Alice heb ik het spannende idee om samen een auto te huren. Dit heb ik 4 jaar geleden met Mathias ook gedaan en dat ging toen best goed, alleen toen heb ik niet zelf gereden.. dus het zal wel een uitdaging zijn! Maar anderzijds juist ontzettend leuk. Aangezien Alice daar ook van houdt.. Heel graag zou ik naar bijvoorbeeld Hamilton of anderzijds naar Algonquin of Montreal (dan zien we ook nog een stukje van de provincie Quebec)willen. We zijn er nog niet uit welke kant we dan op gaan. Maar gelukkig hebben we daar ook nog even voor. Het fijne is dat de tijd aan ons zelf is en we kijken wat we doen, maar ook hoeveel energie (en geld ;)) we hebben. Montreal is anderzijds ook goed te bereiken met de VIA Rail. Al met al, in die twee weken ontzettend veel plannen. En tegelijkertijd elke dag kijken hoe het komt en mag het contrast opzoeken er ook zijn door soms even rust te nemen en gewoon lekker niets te doen.Nu ik er bij stil sta heb ik er steeds meer zin in.

En een toevoeging. Natuurlijk kan de combinatie muziek & Canada niet ontbreken; op 30 juli 2010 is er in het Molson Canadian Amphitheatre (een half open concert theater ooit geopend door Bryan Adams!) een concert van Keane. Daar heb ik onverwachts kaartjes voor! Ik ben benieuwd!

Na die 2 weken vliegt Alice terug naar Nederland.En begint deel twee.

Op 2 Augustus vlieg ik's morgens om 10.30 uur dan via Toronto met Air Canada door naar Timmins (in het Noorden van de provincie Ontario). Daar ontmoet ik Chris weerdie me oppikt vanaf het vliegveld in Timmins en dan brengen we de dag samen door tot Bianca en Marja (m'n eerdere reismaatjes van 2 jaar terug!)ook later die dag zullen inchecken in het hotel in Timmins.

Vanaf die dag zal m'n week in Timmins beginnen, waar ik erg naar uit kijk. Timmins staat voor mij voor een plek met ontzettend veel warmte, saamhorigheid, muzikaliteit en gezelligheid. Het is nu de 3e keer dat ik daar kom. En de eerste keer kwam ik er met als hoofdreden de Wereldwijde Shania Twain Fan Convention. Timmins is immers waar Shania Twain (waar ik al sinds m'n 11e groot fan van ben) geboren en getogen is. Daar is nu haar museum en nog jaarlijks een World Fan Convention waar fans van over de hele wereld bijeen komen. De sfeer is onbeschrijfijk. Ik heb aan mijn eerste keer daar hele waardevolle contacten over gehouden. In 2008 ben ik terug geweest en wederom een geweldige tijd gehad. Niet zozeer vanwege Shania op de eerste plaats maar veel meer ging ik terug om de mensen te zien en te kijken hoe het met hén ging. Met Tracy, manager en vriendin van Shania, heb ik veel contact gehouden door de jaren heen. Ik kijk ererg naar uit om haar weer te zien.

Inmiddels is het fan zijn in een ander perspectief komen staan. Je wordt ouder, je groeit, maar contacten blijven, worden zelfs waardevoller, en muziek blijft een drijfveer. En daarmee de mensen in Canada en een paar mensen in het bijzonder, heel belangrijk voor me geworden de laatste jaren. Ik vind het dan ook echt héél erg fijn dat ik hen weer kan gaan zien deze week. Ik hoop dat het een hele warme, fijne week mag gaan worden. Op de achtergrond van muziek maar in het teken van weer in contact zijn met elkaar. We hebben veel leuke activiteiten gepland samen dus het zal vast ook wel weer veel plezier, excursies, lange gesprekken, en late nachten worden. Maar gelukkig is er een laaange terugvlucht, ik wil geen minuut missen!

Op 9 augustus vlieg ik samen met Nicola uit Italie terug naar Toronto, waar ik nog één dagje in Toronto ben, om dan vervolgens op 10 Augustus van Toronto Pearson Airport om 19.55 lokale tijd alleen de laatste vlucht terug naar Nederland te maken. Op 11 Augustus land ik dan 's morgens om 10 uur weer op Nederlandse bodem. Met hopelijk een koffer en een hart vol aan prachtige ervaringen..

Liefs,

Esther

(p.s; to Rita, Robert, Vany and all the other foreign readers; I'll try to post as many pictures as possible so you can still follow me as well. We keep in touch)

Welkom!

20 juli is het dan zo ver!

Grenzen 'verleggen' & genieten van de mooie dingen in het leven;

daarom voor 3 weken alleen op reis naar het land waar ik zoveel inspiratie uit haal: Canada.

Eerst 2 weken naar Toronto en omgeving om daar zowel de stad Toronto verder te ontdekken als de natuur & cultuur in de provincie Ontario met eigen ogen te gaan zien & mogen ervaren. Om vervolgens de laatste week door te vliegen naar Timmins, Ontario (meer naar het noorden) om daar een hele hoop, inmiddels, dierbare mensen weer te zien die ik tijdens m'n eerdere bezoekjes aan Canada al heb mogen ontmoeten. Spannend, nieuw, uitdagend maar vooral; heel erg leuk en ontzettend veel zin in!

Ik hoop dat het een onvergetelijke reis mag worden en ik ga proberen jullie via deze weg op de hoogte te houden.

Leuk dat jullie meelezen!